Rok 2009
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
Zarządzenie Nr 14/2009 Wójta Gminy Skąpe – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania gminnych elementów wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego...
Informacja ogłoszona dnia 2009-04-29 13:52:52 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Akapit nr 1 - brak tytułu
Zarządzenie Nr 14/2009
Wójta Gminy Skąpe – Szefa Obrony Cywilnej Gminy
z dnia 26 marca 2009 r.
w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania gminnych elementów wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania w gminie Skąpe
Na podstawie art.18 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym ( Dz. U. Nr 89, poz. 590), art. 138 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.), § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. Nr 16 poz. 850), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. Nr 191, poz. 1415), zarządzenia Nr 37/2008 Starosty Świebodzińskiego z dnia 12 grudnia 2008 r. w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania powiatowych elementów wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego systemu wykrywania i alarmowania w powiecie świebodzińskim, zarządza się, co następuje:
§ 1.1. W celu pozyskiwania niezbędnych informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacjach ich wystąpienia, tworzy się na terenie gminy Skąpe:
1) gminne elementy wojewódzkiego Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO) – funkcjonujące w czasie pokoju,
2) gminne elementy wojewódzkiego System Wykrywania i Alarmowania (SWA) – funkcjonujące w stanie kryzysu i stanie wojny.
2. Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej lub stanów nadzwyczajnych SWO wchodzi w skład SWA jako integralna część.
§ 2. Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemów należą w szczególności:
1) wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń na terenie gminy, umożliwiające stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standardy krajowe,
2) powiadamianie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach,
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia,
4) zabezpieczanie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności,
5) uruchamianie działań interwencyjnych stosownie do posiadanych możliwości.
§ 3.1. W skład wojewódzkiego SWO na obszarze gminy Skąpe wchodzą:
1) Stanowisko ds. obronnych i OC jako gminny ośrodek alarmowania (GOA),
2) Punkty (posterunki) ostrzegania i alarmowania (POiA):
a)placówek oświatowo-wychowawczych,
b)sołectw,
2. Zadania gminnych elementów wojewódzkiego SWO:
1) zbieranie i weryfikacja oraz wstępna analiza informacji o możliwości wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz zagrożeń środowiska,
2) pozyskiwanie informacji, co do rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń,
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach,
4) koordynacja likwidacji skutków zagrożeń.
§ 4.1. W skład wojewódzkiego SWA wchodzą:
1) wszystkie gminne elementy wojewódzkiego SWO,
2) drużyna wykrywania i alarmowania (DWA).
2. Zadania gminnych elementów wojewódzkiego SWA:
1) wykrywanie i rozpoznawanie skażeń,
2) oznakowanie stref niebezpiecznych,
3) wstępna prognoza skutków zagrożeń,
4) przekazywanie danych o zagrożeniach (w tym skażeniach) do jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających,
5) przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych,
6) informowanie ludności o zalecanych sposobach postępowania,
7) wymiana informacji z sąsiednimi gminami i innymi jednostkami organizacyjnymi.
§ 5.1. Na szczeblu gminy powołuje się:
1) drużynę wykrywania i alarmowania (DWA),
2) punkty ostrzegania i alarmowania (POiA):
a) w każdym sołectwie ,
b) w placówkach oświatowo- wychowawczych,
2. Zadania i strukturę DWA i POiA określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. Za przygotowanie powołanych elementów wojewódzkiego SWA odpowiedzialnymi czyni się:
1) za DWA – Inspektora ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem,
2) za POiA – sołtysów, dyrektorów placówek oświatowo-wychowawczych w porozumieniu z Inspektorem ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem.
§ 6.1. Zobowiązuje się Inspektora ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem do opracowania planu działania dla DWA zawierającego:
1) strukturę organizacyjną,
2) etat i imienną obsadę stanowisk,
3) zestawienie należności sprzętu i wyposażenia,
4) harmonogram osiągania gotowości do działania,
5) zadania i tryb działania formacji,
6) plan powiadamiania,
7) inne dokumenty ułatwiające działanie formacji.
2. Plan działania zatwierdza Szef Obrony Cywilnej Gminy.
§ 7.1. Informacje uzyskane w ramach działania dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 ust. 1 i § 4 ust.1, niezwłocznie przekazują do Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego poprzez Sekretariat Urzędu Gminy w Skąpem.
2. Informowanie publiczne odbywa się przez Wójta za pośrednictwem Inspektora ds. Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
§ 8. Za przygotowanie elementów organizacyjnych do realizacji zadań, o których mowa w § 2, odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i jednostki organizacyjne je tworzące, w szczególności poprzez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu reagowania kryzysowego,
b) doskonalenia procedur podnoszenia gotowości tych systemów – stosownie do poziomu zagrożenia,
c) doskonalenia sposobów i procedur współdziałania w zakresie monitoringu, prognozowania, rozpoznawania i oceny zagrożeń,
d) organizacji i utrzymania łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach w warunkach pokoju i stanach nadzwyczajnych,
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie:
a) wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń,
b) systemów ochrony przed zagrożeniami,
c) sposobów i metodyki dokonywania pomiarów,
d) oceny sytuacji,
e) usuwania skutków zagrożeń oraz prawnych rozwiązań ochrony przed tymi zagrożeniami,
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie tych systemów i procedur oraz udział w ćwiczeniach i treningach.
§ 9.1. Rozwinięcie SWA następuje w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, stanów nadzwyczajnych, czasu kryzysu, czasu wojny, także w celu przeprowadzenia ćwiczeń, treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez:
1) wojewodę – Szefa Obrony Cywilnej województwa – na terenie, co najmniej dwóch powiatów lub na obszarze całego województwa,
2) starostę – Szefa Obrony Cywilnej powiatu – na terenie, co najmniej dwóch gmin lub obszarze całego powiatu,
3) wójta – Szefa Obrony Cywilnej gminy – na terenie gminy.
2. Czas rozwinięcia SWA i osiągnięcia przez system gotowości do działania wynosi 48 godzin. Po rozwinięciu jednostki SWA wykonują zadania na zasadzie dyżurów.
§ 10.1. Do przekazywania ustalonych dla syren alarmowych, dźwiękowych sygnałów alarmowych, należy wykorzystywać pojedyncze syreny alarmowe.
2. Łączność w systemie SWA jest organizowana przy wykorzystaniu środków łączności przewodowej i bezprzewodowej.
3. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach ( w tym o skażeniach) odbywa się poprzez:
1) pojedyncze syreny OSP,
2) urządzenia nagłaśniające stacjonarne i na pojazdach.
§ 11. Wykonanie zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. obronnych i OC.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 1.1. W celu pozyskiwania niezbędnych informacji o zagrożeniach oraz ostrzegania i alarmowania ludności w sytuacjach ich wystąpienia, tworzy się na terenie gminy Skąpe:
1) gminne elementy wojewódzkiego Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO) – funkcjonujące w czasie pokoju,
2) gminne elementy wojewódzkiego System Wykrywania i Alarmowania (SWA) – funkcjonujące w stanie kryzysu i stanie wojny.
2. Po wprowadzeniu wyższych stanów gotowości obronnej lub stanów nadzwyczajnych SWO wchodzi w skład SWA jako integralna część.
§ 2. Do głównych zadań realizowanych w ramach działań systemów należą w szczególności:
1) wykrywanie, rozpoznawanie i monitorowanie zagrożeń na terenie gminy, umożliwiające stwierdzenie wzrostu poziomu zagrożenia w oparciu o przyjęte normy i standardy krajowe,
2) powiadamianie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach,
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia,
4) zabezpieczanie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności,
5) uruchamianie działań interwencyjnych stosownie do posiadanych możliwości.
§ 3.1. W skład wojewódzkiego SWO na obszarze gminy Skąpe wchodzą:
1) Stanowisko ds. obronnych i OC jako gminny ośrodek alarmowania (GOA),
2) Punkty (posterunki) ostrzegania i alarmowania (POiA):
a)placówek oświatowo-wychowawczych,
b)sołectw,
2. Zadania gminnych elementów wojewódzkiego SWO:
1) zbieranie i weryfikacja oraz wstępna analiza informacji o możliwości wystąpienia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz zagrożeń środowiska,
2) pozyskiwanie informacji, co do rodzaju, miejsca i skali zaistniałych zagrożeń,
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zbliżających się zagrożeniach,
4) koordynacja likwidacji skutków zagrożeń.
§ 4.1. W skład wojewódzkiego SWA wchodzą:
1) wszystkie gminne elementy wojewódzkiego SWO,
2) drużyna wykrywania i alarmowania (DWA).
2. Zadania gminnych elementów wojewódzkiego SWA:
1) wykrywanie i rozpoznawanie skażeń,
2) oznakowanie stref niebezpiecznych,
3) wstępna prognoza skutków zagrożeń,
4) przekazywanie danych o zagrożeniach (w tym skażeniach) do jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających,
5) przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych,
6) informowanie ludności o zalecanych sposobach postępowania,
7) wymiana informacji z sąsiednimi gminami i innymi jednostkami organizacyjnymi.
§ 5.1. Na szczeblu gminy powołuje się:
1) drużynę wykrywania i alarmowania (DWA),
2) punkty ostrzegania i alarmowania (POiA):
a) w każdym sołectwie ,
b) w placówkach oświatowo- wychowawczych,
2. Zadania i strukturę DWA i POiA określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. Za przygotowanie powołanych elementów wojewódzkiego SWA odpowiedzialnymi czyni się:
1) za DWA – Inspektora ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem,
2) za POiA – sołtysów, dyrektorów placówek oświatowo-wychowawczych w porozumieniu z Inspektorem ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem.
§ 6.1. Zobowiązuje się Inspektora ds. obronnych i Obrony Cywilnej Urzędu Gminy w Skąpem do opracowania planu działania dla DWA zawierającego:
1) strukturę organizacyjną,
2) etat i imienną obsadę stanowisk,
3) zestawienie należności sprzętu i wyposażenia,
4) harmonogram osiągania gotowości do działania,
5) zadania i tryb działania formacji,
6) plan powiadamiania,
7) inne dokumenty ułatwiające działanie formacji.
2. Plan działania zatwierdza Szef Obrony Cywilnej Gminy.
§ 7.1. Informacje uzyskane w ramach działania dotyczące występowania zagrożeń wymagających podjęcia działań, w tym ostrzegania i alarmowania ludności, organy i jednostki organizacyjne wymienione w § 3 ust. 1 i § 4 ust.1, niezwłocznie przekazują do Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego poprzez Sekretariat Urzędu Gminy w Skąpem.
2. Informowanie publiczne odbywa się przez Wójta za pośrednictwem Inspektora ds. Rozwoju Lokalnego i Promocji Gminy.
§ 8. Za przygotowanie elementów organizacyjnych do realizacji zadań, o których mowa w § 2, odpowiedzialne są w zakresie swoich kompetencji organy i jednostki organizacyjne je tworzące, w szczególności poprzez:
1) działania planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe dotyczące:
a) aktualizacji danych o potencjalnych źródłach zagrożeń w ramach planu reagowania kryzysowego,
b) doskonalenia procedur podnoszenia gotowości tych systemów – stosownie do poziomu zagrożenia,
c) doskonalenia sposobów i procedur współdziałania w zakresie monitoringu, prognozowania, rozpoznawania i oceny zagrożeń,
d) organizacji i utrzymania łączności oraz wymiany informacji o zagrożeniach w warunkach pokoju i stanach nadzwyczajnych,
2) organizowanie szkoleń i doskonalenie osób funkcyjnych w zakresie:
a) wiedzy o właściwościach źródeł zagrożeń,
b) systemów ochrony przed zagrożeniami,
c) sposobów i metodyki dokonywania pomiarów,
d) oceny sytuacji,
e) usuwania skutków zagrożeń oraz prawnych rozwiązań ochrony przed tymi zagrożeniami,
3) organizowanie oraz prowadzenie ćwiczeń i treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie tych systemów i procedur oraz udział w ćwiczeniach i treningach.
§ 9.1. Rozwinięcie SWA następuje w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, stanów nadzwyczajnych, czasu kryzysu, czasu wojny, także w celu przeprowadzenia ćwiczeń, treningów sprawdzających i doskonalących funkcjonowanie systemu przez:
1) wojewodę – Szefa Obrony Cywilnej województwa – na terenie, co najmniej dwóch powiatów lub na obszarze całego województwa,
2) starostę – Szefa Obrony Cywilnej powiatu – na terenie, co najmniej dwóch gmin lub obszarze całego powiatu,
3) wójta – Szefa Obrony Cywilnej gminy – na terenie gminy.
2. Czas rozwinięcia SWA i osiągnięcia przez system gotowości do działania wynosi 48 godzin. Po rozwinięciu jednostki SWA wykonują zadania na zasadzie dyżurów.
§ 10.1. Do przekazywania ustalonych dla syren alarmowych, dźwiękowych sygnałów alarmowych, należy wykorzystywać pojedyncze syreny alarmowe.
2. Łączność w systemie SWA jest organizowana przy wykorzystaniu środków łączności przewodowej i bezprzewodowej.
3. Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach ( w tym o skażeniach) odbywa się poprzez:
1) pojedyncze syreny OSP,
2) urządzenia nagłaśniające stacjonarne i na pojazdach.
§ 11. Wykonanie zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. obronnych i OC.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Skąpe
/-/ Zbigniew Woch
Pobierz dane XML Zarządzenie Nr 14/2009 Wójta Gminy Skąpe – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania gminnych elementów wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego... Drukuj informację Zarządzenie Nr 14/2009 Wójta Gminy Skąpe – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie zasad przygotowania i zapewnienia działania gminnych elementów wojewódzkiego systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach oraz wojewódzkiego...
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Gmina Skąpe |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: Alicja Hoppen-Anyszko |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2009-04-29 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Alicja Hoppen-Anyszko |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2009-04-29 13:44:12 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Ireneusz Noji |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2009-04-29 13:52:52 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Ireneusz Noji |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2009-04-29 11:52:52 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 1128 raz(y) |